انتخاب ردیاب خودرو مناسب امروزه اهمیت بسیاری دارد. اما به راستی ردیاب خودرو چیست؟ این دستگاه ایمنی چه عملکردی دارد؟ ردیاب‌ خودرو همان ابزار امنیتی است که می‌تواند امنیت ماشین شما را افزایش دهد و موجب مدیریت بهتر آن شود. ردیاب به‌ صورت مخفی درون خودرو شما نصب می‌شود و موقعیت لحظه‌ای آن را به موبایل شما ارسال می‌کند. به این ترتیب خودروی شما هر کجا که باشد، به سادگی می‌توانید از مکان دقیق آن اطلاع داشته باشید. امروزه شرکت‌های بسیاری در حوزه فروش ردیاب خودرو فعالیت دارند و همین امر می‌تواند خرید را برای شما سخت‌تر و پیچیده‌تر کند. در این مقاله از طلوع آرین هوشمند به بررسی مهم‌ترین نکات خرید جی پی اس خودرو می‌پردازیم و انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد ردیاب خودرو

عملکرد ردیاب خودرو برای بسیاری از افراد مبهم است. اگر شما‌ هم در گروه این افراد قرار می‌گیرید، این نکته را در نظر داشته باشید که در سامانه جی پی اس، حداقل 24 ماهواره فعال در مدار اطراف زمین وجود دارد. درون ردیاب خودرو یک ماژول یا گیرنده جی پی اس قرار دارد که اطلاعات ماهواره‌ها را دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که در این شرایط، هر ماهواره، اطلاعات دقیقی در رابطه با موقعیت خود به گیرنده ارسال می‌کند. ردیاب خودرو از حداقل 4 ماهواره، اطلاعات مختلف نظیر طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی و ارتفاع را دریافت می‌کند تا مشخص شود که ماشین دقیقا در کجا قرار دارد. سپس این اطلاعات به وسیله اینترنتی که سیم‌کارت درون ردیاب فراهم می‌کند، به سرور مرکزی فرستاده می‌شوند و بعد از آن به‌ صورت گرافیکی روی نقشه نرم‌افزار یا متن و پیامک، روی صفحه نمایش موبایل شما نمایش داده می‌شوند.

ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟

انواع ردیاب‌ خودرو

آشنایی با انواع ردیاب خودرو موجب می‌شود که انتخاب ردیاب خودرو مناسب برای شما ساده‌تر و سریع‌تر شود. مهم‌ترین و آشنا‌ترین انواع ردیاب عبارتند از:

ردیاب خودروی سیمی و بدون سیم

یکی از رایج‌ترین انواع ردیاب خودرو که هنگام انتخاب جی پی اس خودرو ممکن است با آن روبرو شوید، ردیاب خودروی سیمی و بدون سیم است. حال احتمالا فکر می‌کنید که تفاوت این دو نوع ردیاب تنها در سیم آن‌ها است، این در حالی است که این دو نوع ردیاب در نصب و تغذیه برق با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارت دقیق‌تر ردیاب سیمی توسط سیم به سیستم برق خودرو متصل می‌شود. البته برای انجام این کار بهتر است که حتما از متخصصان نصب ردیاب کمک بگیرید و خودتان اقدامی را انجام ندهید تا سیستم برق خودرویتان آسیب نبیند. امروزه شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت دارند که طلوع آرین یکی از معتبر‌ترین و بهترین آن‌ها است و نصب ردیاب خودرو سیمی را به‌ صورت حرفه‌ای برای شما انجام می‌دهد. در سمت دیگر، ردیاب بدون سیم یا آهنربایی هیچ نیازی به سیم و فرد متخصص برای نصب ندارد و شما می‌توانید آن را به هر قسمت خودروی خود متصل کنید. این نوع ردیاب، برق مورد نیاز خود را از طریق باتری تامین می‌کند. این باتری شارژی است و  پس از هر بار خالی شدن، باید دوباره شارژ شود.

ردیاب خودروی OBD-II

از دیگر انواع ردیاب که هنگام انتخاب ردیاب خودرو با آن مواجه می‌شوید، ردیاب OBD-II است که ‌به پورت OBD-II (تشخیص خودکار مشکلات خودرو) متصل می‌شود. این جی پی اس علاوه بر ردیابی مکان دقیق ماشین، اطلاعات فنی خودرو را نیز جمع‌آوری می‌کند. نصب این ردیاب‌ بسیار ساده و سریع است و به سادگی به پورت OBD-II خودرو متصل می‌شود. امروزه این نوع ردیاب‌ به‌ طور‌ معمول برایمدیریت ناوگان و تشخیص مشکلات فنی خودرو استفاده می‌شود.

مهم‌ترین قابلیت‌های ردیاب خودرو مناسب

انتخاب  و تهیه ردیاب ماشین مناسب با در نظر داشتن چند پارامتر امکان‌پذیر است که به‌ طور‌ کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نظارت بر رفتار راننده از طریق تشخیص ترمز، شتاب و چرخش ناگهانی
  • توانایی فرمان دادن به دستگاه با تماس تلفنی یا پیامک
  • دریافت موقعیت خودرو از طریق پیامک یا تماس تلفنی
  • تشخیص اختلال در عملکرد سیم‌کارت
  • برقراری تماس تلفنی
  • دقت موقعیت‌یابی بسیار بالا
  • نگهداری شارژ باتری برای طولانی‌مدت
  • ارائه قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلف
  • قابلیت اتصال به دیگر دستگاه‌ها از طریق بلوتوث و وای‌فای
  • پشتیبانی از سیستم‌های ماهواره‌ای مختلف
  • پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی
  • مجهز به حافظه داخلی بالا
  • ابعاد کوچک و وزن سبک
  • مصرف انرژی بهینه

امکانات نرم‌افزاری ردیاب خودرو مناسب

حال که با انواع جی پی اس خودرو آشنا شدیم، به معرفی امکانات نرم‌افزاری می‌پردازیم که هنگام انتخاب ردیاب خودرو مناسب باید در نظر داشته باشید. به‌ طور‌ کلی نرم‌افزار و رابط کاربری یک جی پی اس، نقش موثری در بالا بردن کیفیت استفاده راننده از ردیاب خودرو دارند. به عبارت دقیق‌تر یک رابط کاربری ساده به راننده اجازه می‌دهد که به راحتی به تمامی قابلیت‌های جی پی اس خودرودسترسی داشته باشد و بدون نیاز به آموزش خاصی از آن‌ها استفاده کند.

از دیگر عوامل اثر‌گذار در نرم‌افزار یک ردیاب می‌توان به داشتن نقشه تعاملی با به‌روزرسانی‌ منظم اشاره کرد. نقشه‌ تعاملی با قابلیت‌های مختلف خود نظیر زوم، جستجو و نمایش مسیرهای جایگزین، راننده را از آخرین تغییرات نقشه‌ و ویژگی‌های جدید مطلع می‌سازد. البته این امر در افزایش دقت و کاربرد ردیاب نیز اثر‌گذار است. امکانات نرم‌افزاری ردیاب به موارد ذکر‌شده خلاصه نمی‌شود و از دیگر موارد آن عبارتند از:

  • ردیابی لحظه‌ای:نرم‌افزار ردیاب خودرو، مکان دقیق ماشین را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد و در صورت نیاز می‌تواند مسیرهای طی شده را نیز ثبت کند.
  • هشدارهای امنیتی: در صورت بروز اتفاقاتی نظیر سرقت، باز شدن غیرمجاز درب‌ها یا حرکت غیرمجاز خودرو، نرم‌افزار ردیابی به صاحب خودرو هشدار می‌دهد.
  • مدیریت ناوگان: از دیگر امکانات نرم‌افزاری ردیاب خودرو مناسب، می‌توان به مدیریت ناوگان اشاره کرد. به عبارت دقیق‌تر در سازمان‌هایی که دارای ناوگان خودروهای زیادی هستند، این نرم‌افزار مدیریت و نظارت بر عملکرد رانندگان و بهینه‌سازی مسیرها را انجام می‌دهد.
  • محدوده‌های جغرافیایی: اغلب نرم‌افزارهای ردیابی قابلیت تعیین محدوده جغرافیایی را دارند و در صورت خروج خودرو از آن محدوده، به صاحب خودرو هشدار می‌دهند.
  • سنجش عملکرد خودرو: نرم‌افزار جی پی اس، اطلاعات مختلفی در رابطه با عملکرد خودرو ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین و آشنا‌ترین این اطلاعات می‌توان به سرعت، مصرف سوخت و وضعیت موتور اشاره کرد.

نرم‌افزار آریانا که متعلق به شرکت طلوع آرین هوشمند است، امروزه به عنوان بهترین سامانه ردیابی فارسی‌زبان در ایران شناخته می‌شود. این نرم‌افزار با رابط کاربری ساده و کاربر پسند خود، نقشه‌های تعاملی دقیق و به‌روزرسانی‌های منظم، تجربه‌ای خوب از ردیابی و مکان‌یابی برای شما صاحبان خودرو  فراهم می‌آورد.

نرم افزار ردیابی آریانا برای شرکت طلوع آرین هوشمند

راهنمای خرید جی‌ پی‌ اس مناسب خودرو

اگر به دنبال انتخاب ردیاب خودرو مناسب هستید، بدون شک تنوع بسیار بالای محصولات بازار،  شما را سر‌درگم کرده است. برای این امر بهتر است که نکات مختلف را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به انتخاب نهایی ردیاب خودرو کنید. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و آشنا‌ترین نکات انتخاب جی پی اس خودرو می‌پردازیم.‌

بررسی نیازهای خود

در گام اول انتخاب ردیاب خودرو مناسب، شما باید نیاز‌های خود را به خوبی مشخص کنید و از خود بپرسید با چه هدفی قصد استفاده از ردیاب را دارید؟

مقایسه قیمت‌ها

حال قیمت‌های مختلف موجود در بازار را مقایسه کنید. در این مرحله پیشنهاد ما به شما این است که از خرید گران‌ترین یا ارزان‌ترین جی پی اس تا حد‌امکان خودداری کنید. قیمت‌ مناسب و معقول ردیاب با توجه به کیفیت و امکانات دستگاه مشخص می‌شود و نمی‌توان برای این امر یک هزینه ثابت ارائه داد.

شما می‌توانید با مراجعه به شرکت‌های مختلف از‌ جمله شرکت طلوع آرین هوشمند، انواع مختلفی از جی پی اس با قیمت‌های متفاوت را مشاهده کنید و پس از بررسی و مقایسه کامل انواع مختلف جی پی اس‌، خرید خود را تکمیل کنید.

کیفیت ساخت ردیاب

کیفیت ساخت ردیاب از دیگر عوامل اثر‌گذار در انتخاب ردیاب خودرو مناسب است. ردیاب انتخابی شما باید از مواد باکیفیت و مقاوم ساخته شده باشد و در برابر عوامل محیطی مختلف دوام بالایی از خود نشان دهد. به‌ طور‌ کلی شما باید بررسی کنید که اصلا ردیاب انتخابی، استانداردهای کیفیت لازم را دارد یا خیر.

گارانتی و خدمات پس از فروش یا پشتیبانی

گارانتی معتبر و پشتیبانی ردیاب خودرو هنگام خرید، اهمیت بسیار بالایی دارد. به‌ طور‌ کلی بهتر است که پیش از خرید، اطمینان حاصل کنید که ردیاب انتخابی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر است یا خیر. تا به این ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید از خدمات پشتیبانی استفاده کنید و هیچ نگرانی وجود نداشته باشد.

سرور داخلی را فراموش نکنید!

فیلترینگ و قطع اینترنت در ایران امروزه یک مشکل اساسی برای صاحبان ردیاب خودرو است. به همین خاطر شما باید هنگام انتخاب ردیاب خودرو، پشتیبانی از سرور داخلی را حتما در نظر داشته باشید. شایان ذکر است که در صورت پشتیبانی جی پی اس از سرور‌های داخلی، شما از این موضوع مطمئن خواهید شد که اطلاعات در داخل ایران قابل پردازش و ذخیره هستند. سرورهای داخلی به شما این اطمینان را می‌دهند که اطلاعات شما در داخل کشور ذخیره و پردازش می‌شوند. البته این امر موجب افزایش امنیت ردیاب نیز می‌شود.

مقایسه برندهای معروف جی پی اس

آشنایی با معروف‌ترین و آشنا‌ترین برند‌های جی پی اس، خرید و انتخاب ردیاب خودرو مناسب را برای شما بسیار ساده می‌کند. به‌ طور‌ کلی معروف‌ترین برند‌های ردیاب عبارتند از:

جی پی اس گارمین

گارمین یکی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده جی پی اس است که اگر در این حوزه فعالیت داشته باشید، بدون شک نام آن را شنیده‌اید. از مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب‌های گارمین می‌توان به دقت بالای ساخت، کیفیت ساخت عالی و ویژگی‌های متنوع اشاره کرد. همچنین این گروه از جی پی اس‌ها، دارای یک صفحه نمایش با کیفیت، ویژگی‌های پیشرفته نظیر اتصال به اینترنت و دارا بودن نقشه‌های به‌روز، هستند.

جی پی اس تام‌تام

از دیگر برندهای مطرح در زمینه تولید جی پی اس می‌توان به تام‌تام اشاره کرد. این برند دستگاه‌هایی با کاربری ساده و دقت مناسب به بازار عرضه می‌کند. جی پی اس‌های تام‌تام به ‌طور‌ معمول دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به جی پی اس‌های گارمین هستند. در ‌نتیجه اگر به دنبال یک دستگاه جی پی اس باکیفیت و قیمت مناسب هستید، تام‌تام گزینه‌ مناسبی برای شما به شمار می‌آید.

جی پی اس تلتونیکا

تلتونیکا از جمله برندهای مناسب در صنعت جی پی اس و ردیابی است که به دلیل دقت بالا، دوام زیاد و قابلیت‌های پیشرفته محبوبیت بالایی دارد. دستگاه‌ جی پی اس تلتونیکا از ماهواره‌های مختلف نظیر GLONASS و Galileo با هدف افزایش دقت و پایداری سیگنال‌ها پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که محصولات شرکت تلتونیکا امروزه به دلیل اعتماد، دقت بالا و نصب آسان، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند و تقاضا برای خرید آن‌‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

شرکت طلوع آرین هوشمند از برترین و معتبر‌ترین شرکت‌های ایرانی به شمار می‌آید که انواع ردیاب از‌ جمله ردیاب‌های تلتونیکا را به داخل کشور وارد می‌کند. این شرکت با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، توانسته رضایت مشتریان خود را به دست آورد.

مقایسه ردیاب خودرو گارمین، تلتونیکا و تام تام

نتیجه‌گیری

در این مقاله از طلوع آرین هوشمند به چگونگی انتخاب یک ردیاب خودرو مناسب پرداختیم. همانطور که گفتیم، انتخاب درست این ابزار  تاثیر زیادی بر امنیت ماشین و آسودگی خاطر شما دارد. هنگام انتخاب ردیاب خودرو، نیاز‌ها و ویژگی‌های مورد نظر خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن‌ها خرید خود را انجام دهید. اگر در رابطه با انتخاب ردیاب یا چگونگی استفاده از آن اطلاعات کافی را ندارید، هیچ نگرانی وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید با کارشناسان ما در طلوع آرین هوشمند با شماره 021-41909000 در ارتباط باشید.

برچسب‌ها:
ردیاب خودرو
جی پی اس