سرقت خودرو یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات این روز‌ها است که می‌تواند برای هر‌ یک از ما پیش بیاید و همین امر بسیار نگران‌کننده است. برای درک عمق این فاجعه تنها کافی ا‌ست که فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید خودرویی که با زحمت و تلاش فراوان خریداری کرده‌اید، سرقت شده است. اکنون چه حالی دارید؟ 

در گذشته قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر می‌توانستند امنیت ماشین را به خوبی تامین کنند؛ اما با افزایش مهارت سارقان، کارایی این ابزار‌ها دیگر مانند گذشته نیست و باید به فکر استفاده از روش‌های جدید باشید. ردیاب خودرو (Car GPS Tracker)، در این شرایط بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند از خودروی شما به خوبی محافظت کند. با خرید ردیاب خودرو، شما می‌توانید مکان دقیق خودرو را در هر لحظه پیدا کنید و آن را به سادگی تسلیم سارقین نکنید. در این مقاله از طلوع آرین هوشمند به بررسی کامل ردیاب ماشین می‌پردازیم و مزایای استفاده از آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید. 

ردیاب خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

به‌ طور‌ کلی ردیاب خودرو یک ابزار ایمنی کوچک و هوشمند است که به کمک این ابزار، شما می‌توانید هر زمان که تمایل داشته باشید از مکان دقیق خودروی خود با‌خبر شوید و دیگران نگران این موضوع نباشید که خودروی شما کجا است. ماژول تعبیه‌شده در ردیاب، موقعیت مکانی خودرو را از ماهواره‌ها به سادگی دریافت می‌کند و در ‌نهایت از طریق سیم‌کارت، اطلاعات را به تلفن همراه شما ارسال می‌کند. در‌ نتیجه به کمک جی پی اس، دیگر هیچ تفاوتی ندارد که چند کیلومتر از ماشین خود فاصله دارید و می‌توانید مکان دقیق آن را به سادگی مشاهده کنید. 

حال که به معرفی جی پی اس خودرو پرداختیم، به بررسی چگونگی عملکرد آن می‌رویم. در ‌حقیقت عملکرد ردیاب ماشین به این صورت است که این ابزار امنیتی کوچک، اطلاعات ماهواره‌ای را دریافت و پردازش می‌کند و به این ترتیب مکان دقیق خودرو را به شما نشان می‌دهد. حال سیم‌کارت قرار‌ گرفته در این ابزار امنیتی کاربردی، اطلاعات مورد‌ نظر را برای صاحب خودرو ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که مدل‌های جدید و پیشرفته ردیاب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما پس از استفاده از ردیاب خودرو و اتصال آن، به سادگی می‌توانید از راه دور خودروی خود را خاموش کنید. 

 نحوه عملکرد ساده ردیاب خودرو یا جی پی اس خودرو طلوع آرین هوشمند

انواع ردیاب‌ خودرو

ردیاب خودرو را می‌توان بر اساس نحوه نصب به انواع مختلف تقسیم کرد که به ‌طور‌ کلی عبارتند از:

  • ردیاب سیمی: این نوع جی پی اس به برق خودرو متصل می‌شود و به این ترتیب می‌توانید به ‌عنوان صاحب خودرو، از دور آن را خاموش کنید.
  • ردیاب بی‌سیم یا آهنربایی: ردیاب آهنربایی قابل حمل است و با هدف استفاده موقت یا امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نام این مدل ردیاب مشخص است، نصب ساده و سریعی دارد و نیاز به سیم‌کشی نیست.
  • ردیاب OBD: ردیاب OBD یکی‌دیگر از انواع ردیاب خودرو است که هنگام خرید، بدون شک با آن مواجه شده‌اید. این ردیاب به سوکت OBD خودرو وصل می‌شود و اطلاعات کامپیوتر خودرو (ECU) را برای صاحب ماشین ارسال می‌کند.
  • ردیاب فندکی: این نوع ردیاب به فندک ماشین متصل می‌شود و محل دقیق خودرو را به صاحب خودرو نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که به‌ طور‌ معمول از این نوع ردیاب برای مدیریت ناوگان استفاده می‌شود.

 انواع ردیاب خودرو یا جی پی اس خودرو طلوع آرین هوشمند

چگونه جی پی اس خودرو باعث کاهش سرقت می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های جی پی اس خودرو، جلوگیری از سرقت خودرو از طریق خاموش کردن آن از راه دور است. به ‌طور ‌کلی این قابلیت در جی پی اس موجب می‌شود که هر زمان خودروی شما در شرایط نا‌امن قرار بگیرد، رله قطع‌کننده برق خودرو را بتوانید قطع کنید و خودرو را خاموش نمایید. در‌ نتیجه این کار، سارق خودرو دیگر نمی‌تواند آن را روشن کند و مجبور می‌شود در هر مکانی که خودرو خاموش شده است، آن را رها کند.

به ‌طور ‌کلی ردیاب خودرو را می‌توان یک ابزار ایمنی در نظر گرفت که علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو می‌تواند امنیت آن را نیز تا حد بسیاری افزایش دهد.

جلوگیری از سرقت خودرو با جی پی اس خودرو

مزایای ردیاب خودرو

ردیاب خودرو و استفاده از آن، مزایای مختلفی برای شما به همراه دارد که به‌ طور‌ کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ارسال هشدار فوری به صاحب خودرو در صورت سرقت یا جابه‌جایی غیرمجاز خودرو
  • نشان دادن مکان دقیق خودرو در هر لحظه به مالک آن
  • خاموش کردن خودرو از راه دور برای جلوگیری از سرقت
  • ارسال هشدار سرعت غیرمجاز، حمل با جرثقیل و …
  • کمک به مدیران ناوگان برای نظارت بر خودروهای سازمان
  • افزایش آرامش خاطر، حتی زمانی که از خودرو کیلومترها فاصله دارید.

چرا قفل فرمان و دزدگیر دیگر کافی نیستند؟

به ‌طور ‌معمول هر چه تکنولوژی پیشرفت کند، راه‌های خلاف نیز افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که قفل فرمان و قفل پدال توسط سارقان حرفه‌ای قابل باز شدن هستند و استفاده از آن‌ها، تنها روند سرقت را کندتر می‌کند و احتمال رسیدن صاحبان خودرو را بیشتر می‌کنند. ردیاب خودرو را می‌توان یک جایگزین مناسب برای قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر در نظر گرفت که نسبت به دیگر تجهیزات امنیتی بسیار مطمئن‌تر است. همانطور که گفتیم جی پی اس ماشین، میزان امنیت خودروی شما را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که جی پی اس، به‌ صورت مخفی داخل خودروی شما قرار می‌گیرد و به شما این امکان را می‌دهد که هنگام دزدیده شدن خودرو، با موبایل خود به سادگی آن را خاموش کنید.

ویژگی‌های یک جی پی اس ماشین خوب چیست؟

تعداد بسیار زیاد جی پی اس ماشین موجب می‌شود که خرید آن برای شما بسیار سخت‌تر از گذشته شود. در این شرایط، شناخت ویژگی‌های یک ردیاب خوب بسیار کمک‌کننده است. پیشنهاد ما به شما این است که پیش از خرید، حتما بررسی کنید که با چه هدفی قصد خرید ردیاب را دارید. به عبارت دقیق‌تر باید مشخص کنید که برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، اقدام به خرید ردیاب کرده‌اید یا خودروی شخصی خود؟ اگر با هدف مدیریت ناوگان اقدام به انتخاب جی پی اس کرده‌اید، حتما امکاناتی نظیر گزارشات کامل تردد، قابلیت ردیابی همزمان خودرو‌ها و قابلیت اتصال به سامانه ردیابی را در نظر داشته باشید و به خوبی بررسی کنید. در سمت دیگر اگر هدف شما از استفاده جی پی اس، اتصال به خودروی شخصی است، امکانات امنیتی مختلف نظیر قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور، دقت مکان‌یابی و قابلیت ارسال هشدارهای مختلف از‌ جمله هشدار حمل با جرثقیل یا هشدار باز شدن درب خودرو را در ردیاب انتخابی بررسی نمایید.

به‌ طور‌ کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین ویژگی‌های یک ردیاب خوب خودرو عبارت است از:

  • دقت بالا: ردیاب انتخابی باید بتواند مکان دقیق خودروی شما را با کم‌ترین خطا نشان دهد.
  • امکانات متنوع: یک ردیاب خوب علاوه بر ردیابی مکان خودرو، باید امکانات دیگر نظیر ارسال هشدارها، گزارش‌دهی و کنترل از راه دور را نیز داشته باشد. 
  • نصب آسان: ردیاب انتخابی شما باید به سادگی و با سرعت نصب شود و نیاز به دانش تخصصی بسیار زیاد نداشته باشد.
  • پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی مختلف: یک ردیاب خودرو را زمانی می‌توان ردیاب خوب در نظر گرفت که از شبکه‌های مختلف مخابراتی مختلف نظیر GSM/GPRS/3G/4G پشتیبانی کند و در هر شرایطی بتواند اطلاعات خودرو را برای صاحب آن ارسال کند.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و حرفه‌ای: از دیگر ویژگی‌های یک ردیاب خودروی خوب می‌توان به پشتیبانی قوی و شبانه‌روزی اشاره کرد. 
  • باتری داخلی برای شرایط اضطراری: اگر بنا به هر دلیلی باتری ماشین قطع شود، ردیاب شما باید به کمک باتری داخلی بتواند به فعالیت ادامه دهد و خاموش نشود.  

راهنمای نصب ردیاب خودرو

به‌ طور‌ کلی نصب ردیاب خودرو را بهتر است به افرادی بسپارید که اطلاعات کافی در حوزه نصب و راه‌اندازی جی پی اس یا برق دارند؛ اما با این وجود نصب این ابزار امنیتی فرایند چندان پیچیده‌ای نیست و در صورت داشتن اطلاعات فنی، خودتان می‌توانید آن را انجام دهید و ضرورتی مبنی بر مراجعه به متخصص وجود ندارد. 

برای نصب ردیاب ماشین، این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ تفاوتی ندارد جی پی اس انتخابی شما چه تعداد سیم دارد. به ‌طور ‌کلی سیم ردیاب را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد که عبارتند از:

  • برق اصلی
  • اتصال به سوئیچ
  • اتصال به بدنه

حال با توجه به نوع ردیاب، برق را از زیر فرمان و داخل خودروی خود تامین کنید. به عبارت دقیق‌تر شما باید از جعبه فیوز خودروی خود، برق مورد ‌نیاز برای شروع کار ردیاب را دریافت کنید. برای این امر تنها کافی ا‌ست که جعبه فیوز زیر فرمان را باز کنید و سوئیچ خودروی خود را در حالت باز قرار دهید. حال به کمک یک ولت‌سنج و فاز‌متر، شروع به بررسی فیوز‌ها کنید. هر زمان که چراغ فاز‌متر شما روشن شد و ولت‌سنج عدد 12 ولت را نشان داد، بهترین و مناسب‌ترین منبع برق جهت اتصال ردیاب است و شما باید سیم اصلی جی پی اس که به ‌طور ‌معمول رنگ آن قرمز است را به منبع متصل کنید. 

حال اگر به دنبال فیوز اتصال به بدنه ماشین هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که این فیوز، چراغ فاز‌متر شما را روشن نمی‌کند. به ‌طور ‌کلی سیم مشکی ردیاب را می‌توان همان سیم اتصال به بدنه در نظر گرفت. پس از انجام مراحلی که بیان کردیم، جی پی اس روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند و شما می‌توانید از مکان دقیق خودروی خود به سادگی با‌خبر شوید. 

راهنمای نصب سریع ردیاب خودرو

نکات مهم در انتخاب و خرید ردیاب خودرو

هنگام انتخاب ردیاب خودرو باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید تا به این ترتیب بتوانید از میان انبوه جی پی اس‌های موجود در بازار یک گزینه مناسب و کاربردی را خریداری نمایید. به‌ طور‌ کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • قیمت مناسب که باید با توجه به نوع جی پی اس خودرو بررسی شود.
  • کیفیت ساخت ردیاب
  • نیاز و نوع خودرو
  • امکان پشتیبانی از اپلیکیشن فارسی 
  • داشتن گارانتی و ضمانت خرید
  • ارائه خدمات پس از فروش
  • پشتیبانی شبانه‌روزی 
  • قابلیت تمدید گارانتی
  • پشتیبانی از تمام اپراتورهای ارائه‌دهنده سیم‌کارت در ایران
  • ارسال هشدارهای ایمنی برای صاحب خودرو
  • توانایی خاموش کردن خودرو از راه دور
  •  دقت بالا

نتیجه‌گیری

در این مقاله از طلوع آرین هوشمند به معرفی ردیاب خودرو و بررسی انواع آن پرداختیم. همانطور که گفتیم افزایش آمار سرقت این‌ روز‌ها موجب شده است که صاحبان خودرو نگرانی زیادی در رابطه با خودروی خود داشته باشند. خرید و نصب ردیاب ماشین یک راه‌حل هوشمندانه و مناسب برای جلوگیری از سرقت آن و افزایش امنیت خودرو است. جی پی اس خودرو با امکانات مختلف خود از‌ جمله تعیین مکان دقیق خودرو، ارسال هشدار‌های لحظه‌ای و حتی قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور، می‌تواند خیال شما را تا حد بسیاری در رابطه با امنیت خودرو آسوده سازد. البته این ابزار امنیتی محبوب و کاربردی می‌تواند در مدیریت ناوگان نیز بسیار موثر باشد.

برای اینکه ردیاب خودروی خود را تهیه کنید، مراکز فروش بسیاری پیش روی شما است که شرکت طلوع آرین هوشمند یکی از بهترین و معتبر‌ترین آن‌ها است و شما می‌توانید هر نوع جی پی اس را در این مجموعه بیابید. اگر نمی‌دانید کدام ردیاب مناسب خودروی شما است، هیچ جای نگرانی وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید با شماره 02141909000 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

برچسب‌ها:
ردیاب خودرو
جی پی اس
تکنولوژی